Inspirerende, krachtige, bescheiden, onopvallende of juist in het oog springende dames uit het Brabantse Land aan het woord. Met een bijzonder, uitzonderlijk, mooi, goed, sterk, ontroerend en/ of grappig verhaal. Ze raakt je met haar verve, bevlogenheid, toewijding en elan om wat voor reden dan ook.
Naam: Sofie Rockland
Geboren: 17-6-1977 te Breda
Woont in: Amsterdam
Werkt bij: 210th en by Rockland
No-nonsense
Sofie is met haar oudere broer en zus opgegroeid in een gescheiden gezin waarin veel respect is voor ieders eigenheid. Haar moeder is een sterke, stoere vrouw die open en eerlijk handelt naar duidelijke regels. ‘Ja’ betekent ‘ja’ en ‘nee’ is ‘nee’ tenzij je met sterke argumenten weet te overtuigen van tegendeel. Haar opvoeding valt kort samen te vatten als openhartig, rechtvaardig en plezierig.
‘Mijn moeder heeft het mooi voor elkaar gebokst om in haar eentje drie kinderen groot te krijgen. Alle drie zijn we goed terecht gekomen. Ondanks pittige tegenslagen is ze altijd positief in het leven blijven staan. Haar motto: Voor niets gaat de zon op. Geen zin in? Dan máák je maar zin! Je komt natuurlijk heel regelmatig dingen tegen die niet leuk zijn om te doen maar toch moeten gebeuren. Niet zeuren en schouders eronder zodat er daarna weer ruimte is voor nieuwe leuke dingen.’
Carrière
Op achttienjarige leeftijd vertrekt Sofie als enige van haar lichting uit Breda naar Amsterdam voor de opleiding Technische Commerciële Confectiekunde. Die grote stap was behoorlijk spannend op zo’n jonge leeftijd maar ze wilde heel graag iets commercieels doen in combinatie met creativiteit. ‘De opleiding heb ik in vierenhalf jaar doorlopen om vervolgens aan de slag te gaan als inkoper bij een grote internationale organisatie in de modewereld.’
‘Hier kreeg ik de kans om veel te reizen. Toen ik drieëntwintig jaar oud was ging ik voor de eerste keer naar China. Mijn baas ben ik nog altijd dankbaar dat hij me dat gunde. Dat hij talent in me zag en kansen bood. Na elf jaar carrière maken in fashion miste ik uitdaging en vaarde teveel op routine. Het confectiewereldje vond ik simpelweg niet meer leuk en ik diende mijn ontslag in zonder uitzicht op een nieuwe baan. Op deze manier dwong ik mezelf uit mijn comfortzone om na te denken over iets totaal anders om te gaan doen.’
Closer together
‘Na acht jaar samenzijn liep mijn relatie op de klippen. We waren alleen maar bezig geweest met onze eigen carrières en daardoor groeiden we stilaan mijlenver uit elkaar. Uit eigen ervaring weet ik hoe belangrijk het is om in gesprek te blijven en je te verbinden met elkaar. Aan den lijve ondervond ik hoe essentieel erotiek, intimiteit en open communicatie is.’
‘Mijn wens is dat mensen lang bij elkaar blijven met veel lol en plezier in hun relatie. Dat vind ik mooi om te zien. Ieder stel kent moeilijke perioden en er is overal wel iets aan de hand. Wees lief voor elkaar en durf open en eerlijk te communiceren over je wensen en behoeften. Ontdek en doe nieuwe dingen samen die je relatie spannend, dynamisch en opwindend houden. Als je dat samen kunt kom je overal aan uit en zul je steeds dichter naar elkaar toegroeien, Closer together.’
Vooroordelen
‘Die wens en gedachte is de basis van mijn bedrijf 210th en The Love Bag. Op een chique, fashionable en classy wijze breng ik erotische producten als massageolie, kaarsen, bodycream, showercream en glijmiddel op de markt om stellen te stimuleren elkaar steeds opnieuw te ontdekken. De uitdagende opdrachten in de box zijn grensverleggend en zinnenprikkelend.’
‘Over wat ik doe zijn vele vooroordelen. In de hotellerie loop ik regelmatig tegen non-believers en conservatieven aan. Om hotelmanagers die roepen: dat gebeurd hier echt niet, moet ik stiekem lachen. Er is nog veel winst te behalen op het gebied van ruimdenkendheid en acceptatie ten aanzien van mijn erotische producten. Het kost behoorlijk wat overredingskracht en geduld hen te overtuigen van de toegevoegde (financiële) waarde van mijn lijn. Sceptici benaderen met enthousiasme kan alleen als je zelf honderd procent gelooft in je product en waar je voor staat.’
Alles vieren
Op de een of andere manier blijven negatieve ervaringen langer in mijn systeem hangen dan de winsten die ik boek. Soms geniet je maar zo ongelooflijk kort van de momenten dat je succesvol bent omdat je maar dóór wilt. Gelukkig zijn er dan vrienden en vriendinnen die zeggen: ‘Hef het glas want we moeten weer vieren. Sta even stil bij wat je al bereikt hebt!’
‘Ik ben niet de ondernemer die steeds maar roept hoe druk, druk, druk ik ben. Ik geniet ook ontzettend van andere dingen want het leven is te kort om altijd te werken. Mijn partner Alrik is heel belangrijk voor me en ik bewonder hem om de manier waarop hij met mij en mijn business omgaat. Hij is een gescheiden vader met twee jongens en staat stevig in zijn schoenen. Voor een pittige sparringsessie vindt hij altijd de tijd en ‘he’s got my back’. Ik geniet van tijd doorbrengen met Alrik en de jongens. Een keer in de twee weken zijn ze het hele weekend bij ons en dan veeg ik mijn agenda steevast leeg. Dan doen we leuke dingen met vrienden en familie.’
Award
Ik durf groots te dromen en heb de ambitie hofleverancier voor erotische producten in de hotelindustrie wereldwijd te worden. Met negen andere finalisten ben ik in de race voor de Columbus Trophy. Een internationale award voor meest innovatieve Hospitality concept. Negen oktober wordt de uitslag bekendgemaakt op BBB Maastricht.
‘Ik wil dolgraag winnen want dat geeft erkenning dat mijn producten niet eng zijn. Ik ben nu zes jaar bezig en blijf maar tegen dat taboe aanlopen. De conservatieve mensen wil ik graag uitdagen ruimdenkend te zijn en open te staan voor dit soort initiatieven.’
‘Zeven jaar gelden had ik niet durven denken dat ik zou staan waar ik nu ben. Vroeger meed ik de schijnwerpers terwijl ik nu sales en marketing doe en het gezicht van mijn bedrijf ben. Ik dacht niet dat ik dat kon en durfde om op die manier naar buiten te treden. Ook ik had vooroordelen en hield mezelf daarmee tegen.’
Nu is mijn motto: ‘Ik heb het nog nooit gedaan dus ik denk dat ik het wel kan. Leven is één grote ontdekkingsreis! Durf, doe en wees niet bang.’
Op commando van Uitgeverij de Jong voor de special Vrouw