Creativity is seeing what everyone else has seen,
and thinking what no one else has thought.

Albert Einstein

De ‘Wat-kan-wél-mentaliteit’ van Artishock

De initiatieven die in de afgelopen periode in het bruisende ’s-Hertogenbosch werden gerealiseerd zijn niet onopgemerkt gebleven. Politiek leiders Mark Rutte en Hugo de Jonge brachten begin deze maand een werkbezoek aan de Brabantse stad, in het kader van de nieuwe overheidscampagne ‘Aandacht voor Elkaar’. Huibert Wilschut, directeur De Bossche Zomer, creatief directeur Artishock events & marketing en regisseur voor de aftrap van de overheidscampagne in ’s-Hertogenbosch ontvangt de staatsheren die onder de indruk zijn van de ‘wat kan wél’-mentaliteit’.

Aandacht voor elkaar

‘Het coronavirus raakt ons allemaal. De situatie heeft invloed op ons werk, onze vrije tijd en het contact met familie en vrienden. Het einde is nog niet in zicht en daarom moeten we volhouden.’ Zo luidt de boodschap van de Rijksoverheid. In de campagne ‘Aandacht voor elkaar’ staat de overheid stil bij elkaars en individuele verdriet, teleurstelling en onzekerheid. Sinds 6 oktober bundelen zij via de website alle bijzondere activiteiten en ideeën.

Huibert: ‘Tijdens de aftrap van ‘Aandacht voor elkaar’ gingen minister-president Mark Rutte en minister Hugo de Jonge in gesprek met 10 Brabanders en Bosschenaren die in de afgelopen maanden op verschillende manieren in aanraking gekomen zijn met het coronavirus. Het gezelschap varieerde van patiënten en zorgverleners tot onderwijsprofessionals en ondernemers. De Bossche Zomer is uitgebreid ter sprake gekomen in de speciale uitzending Tijd voor MAX vanuit Congrescentrum 1931, de locatie waar het initiatief is gelanceerd.’

Intieme keukentafelsessie

De campagne laat ons stilstaan bij de invloed van dit hele coronagedoe op ons leven. Wat doet het met de stad, omgeving en inwoners van ’s-Hertogenbosch, één van de zwaarst getroffen provincies in de eerste golf. Huibert: ‘We hadden in eerste aanzet alle burgemeesters uit de hele provincie uitgenodigd om te gast te zijn, samen met enkele mensen met een bijzonder verhaal uit hun gemeente. De cijfers namen echter toe, en de regels veranderden. Dat is nu aan de orde van de dag. Er is continu een ander speelveld met andere regels. Dat vergt aanpassingen en flexibiliteit in de programmering en realisatie. Doordat er momenteel maximaal 30 personen, aanwezig mogen zijn in binnenruimtes hebben we gekozen voor een intieme ‘Keukentafelsetting’. Aan de keukentafel heb je vaak de meest persoonlijke, onderhoudende en waardevolle gesprekken over leven en (wel)zijn. Mensen hebben bijzondere verhalen te delen en daar nemen we dan ook uitgebreid de tijd voor. Aan verschillende keukentafels worden diverse topics als zorg, onderwijs, eenzaamheid, horeca en ondernemerschap besproken.’

‘Op vrijdagavond kregen we de uiteindelijke opdracht en op dinsdag moest het geheel klaar zijn voor de lancering. Net op tijd voor de verf om te kunnen drogen’, lacht Huibert.

Mindset en doorzettingsvermogen

Het is belangrijk dat we niet blijven hangen in negativisme en goed te blijven nadenken over de mogelijkheden. ‘Die zijn er altijd’, aldus een gedecideerde Huibert. ‘Er wordt nu meer inzet en inventiviteit gevergd. Wat kan wél binnen de 1,5-meterregelgeving? Het 1,5-meterloket is daarbij van grote ondersteuning met raad, advies en middelen. Daarnaast is het belangrijk om vrolijk blijven en het vooral niet over geld te hebben. Ik heb mezelf permissie gegeven om maximaal een uur per dag te klagen bij een goede vriend of partner want dat lucht op, maar daarna gaan de schouders eronder. Mindset en doorzettingsvermogen zijn alles.’

Bossche Winter

Huibert: ‘We kunnen bekend maken dat de Bossche Zomer zeker een vervolg gaat krijgen in de vorm van de Bossche Winter. Door de oplopende aantallen in besmetting en de aangescherpte regels krijgt dit initiatief een ander karakter. De Bossche Winter gaat vooral over inclusiviteit en kleinschaligheid. De winkeliers worden, in deze bij uitstek shopmaanden, extra geholpen en ondersteund. De voorbereidingstijd is wederom scherp gesteld. Op 13 november gaan we aan de slag en onze ‘Wat-kan-wel-mentaliteit’ gaat ons hierbij zeer van dienst zijn.’

 

 

Geschreven op commando van Artishock events & marketing voor High Profile Events