Creativity is seeing what everyone else has seen,
and thinking what no one else has thought.

Albert Einstein

Design District: broedplaats van creativiteit

Er werd reikhalzend naar uitgekeken: de 18e editie van toonaangevend vak evenement Design District op de Unesco werelderfgoed locatie Van Nelle Fabriek te Rotterdam. Voor één keer in het najaar, presenteerden op de ruim 7.500 m² grote beursvloer, 150 interieurmerken hun noviteiten, meest recente collecties en bijzondere samenwerkingen. Daarnaast exposeerden jonge ontwerpers van design academies hun jaw dropping, award winning examenstukken en werden inspirerende lezingen gegeven. Drie dagen lang dompelde design- en interieur minnend Nederland zich onder in beleving, waardevolle ontmoetingen en goede verhalen.

Aanstormend talent

Ons land staat bol van de creativiteit en begaafdheid. Design District biedt aan opkomend talent dan ook alle ruimte. Eerder presenteerde een aantal HMC College afgestudeerden hun examenstukken op Masterly in Milaan waar zij, net als nu in Rotterdam, hoge ogen gooiden met hun verfijnde werken. Sven Wentink creëerde een tafel met een visuele mindf*ck door de vele patronen die afzonderlijk en samen hele figuren vormen. Het subtiel gedetailleerde dressoir uit complementerende materialen is uit het brein van Sjoerd Schoenmakers ontsproten en Timothy Moor is de ontwerper van een rugtas in de vorm van een geometrisch gezicht. Hiermee wil hij laten zien dat er veel meer te realiseren is met hout dan alleen een meubelstuk.

Duurzaam is het nieuwe normaal

Het begint een beetje een aan inflatie onderhevige term te worden en toch is het duurzaamheid, sustainabilty, re-use en upcycling wat de boven én ondertoon voert. Dat is maar goed ook nu de noodzaak van zorgvuldiger omgaan met aardse grondstoffen en niet natuurlijke restmaterialen steeds duidelijker en urgenter wordt. Verschillende merken spelen hierop zowel op esthetisch als ethisch vlak goed in zodat verantwoord ondernemen steeds meer de norm is. De Romo Group, hoogwaardige interieurstoffen voor zowel residentiële, commerciële als hospitality projecten, brengt onder het label Kirby Design een complete lijn uit van recyclede wol waarmee tegelijk de liefdadigheidsorganisatie Trees for Life wordt ondersteunt. Of hun karakteristieke Zinc stoffen die uit gerecyclede petflessen zijn vervaardigd en het initiatief Marine for Life een warm hart toe dragen. De Londense designstudio Martin Hulbert Design ontwierp daarnaast speciaal voor Zinc een decoratieve, lodgy outdoor lijn in innovatief Velvet.

Presenteren is een kunst

Met een standaard stand hoef je niet aan te komen. Punt. Beleving is wat we willen, gevoel ervaren en een boeiend verhaal horen. DecoLegno speelt hierop in met het Designers Lab. Dit initiatief voor creativiteit, co-creatie en vakmanschap nodigt ontwerpers uit om met de nieuwste structuren in plaatmateriaal een uniek product of object te ontwerpen dat vervolgens volledig wordt uitgewerkt. In dit co-creatie project gaf Juliëtte van der Hulst van DE JUUL Interieurarchitectuur, samen met Pascal Koster Interieurbouw, vorm aan een bijzonder concept. Juliëtte: ‘Ik heb me laten inspireren door de fascinerende boudoir interieurs uit series als The Queen’s Gambit, The Crown en Downton Abbey. Complete, luxueuze en tot de verbeelding sprekende slaapkamers.’ Met verschillende decors zoals de textuur FC60 Nadir, Marmer en de Lacca ontwierp zij de collectie ‘Binge’, bestaande uit een make-up tafel en een kamerscherm die naadloos in deze filmische sfeer blenden. ‘Verfijnd, compleet en in het oog springend’, typeert Patrick Leering, founder en commercieel directeur DecoLegno, dit co-creatie concept. ‘Voortaan lanceren wij onze nieuwe producten in samenwerking met partijen die out of the box durven denken en een aansprekend verhaal kunnen maken.’

Room with a view

Op de negende etage in de tearoom – het deel van de Van Nelle fabriek waar de directie destijds hun klanten en relaties (terecht) imponeerde met een adembenemend uitzicht op de skyline van Rotterdam – presenteerde KFF Huijser haar moderne meubellijnen en akoestische designpanelen. En inderdaad, het 360º uitzicht over de stad en de haven is werkelijk fenomenaal. ‘We hebben al vele jaren een goede relatie met de Van Nelle Fabriek’, vertelt Alfred Huijser, Agent. ‘Dit is voor de ons de ideale plek om interieurstylisten, ontwerpers en architecten te ontvangen.’ Enthousiast laat hij de nieuwste collectie zien van ontwerpster Monica Armani. Een serie met een herkenbare feminiene touch die zowel de kantoor- en praktijkinrichtingen als de hospitality projecten zal sieren. ‘Omdat de vraag naar verbinding en eenheid binnen de verschillende functies en beleving van diverse ruimtes groot en aan verandering onderhevig is, ontwerpen we nooit één model maar een complete familielijn. Binnen deze productfamilie is het ontwerp de herkenbare factor en bieden de eindeloze mogelijkheden tot variatie in poten, stoffen, breedtes en hoogtes genoeg speelsheid om overal een andere sfeer te creëren en toch eenheid en balans te behouden.’

Aandacht voor akoestiek

In de architectuur en inrichting wordt veelvuldig gebruik gemaakt van diverse harde materialen als metaal, glas, beton en steen. In deze strakke, modern vormgegeven locaties wordt extra aandacht gevraagd voor geluidsisolatie en akoestiek. Opvallend veel bedrijven spelen in op deze behoefte. KFF Huijser heeft oplossingen in kunstzinnig vormgegeven panelen gemaakt van wol van het IJslandse schaap. ‘Het type haar van deze schapensoort is wezenlijk anders van structuur en samenstelling en heeft daardoor een direct isolerende werking en een hogere akoestische waarde’, vertelt Huijser. ‘Bovendien is dit materiaal een restproduct van de wolweverij industrie waarmee we custom made akoestische toepassingen creëren.’ Het Stille Verzet creëert panelen die zijn bekleed met ruwe kurkschors of met laser uitgesneden plattegronden en skylines voor een high tech uitstraling. ‘De nieuwste ontwikkelingen liggen in de verwerking van maïs’, vertelt Erik Besteman. ‘We zijn volop research aan het doen om van deze grondstof hoogwaardige akoestische toepassingen te maken in andere kleuren dan het huidig mogelijke wit.’

Design dat blend in het ontwerp

Hoe goed iets werkt is afhankelijk van de techniek die verborgen zit in het design. Zo brengt ARLU, onder de naam Argenta, voor het eerst op deze beurs een nieuw modulair systeem van onzichtbaar deurbeslag. ‘De hedendaagse minimalistische architectuur is gebaseerd op strakke lijnen en een ‘back to basics’-mentaliteit’, vertelt Lloyd Bax, accountmanager van het bedrijf. ‘Onze onzichtbare profielen maken architecten en ontwerpers flexibeler in hun creaties omdat je achteraf de slothoogte, het aantal scharnieren en links of rechts openend kunt bepalen. Momenteel ontwikkelen we deze modulaire systemen ook voor wandafscheidingen, aluminium deuren en taats deuren.’
De ingenieuze stand van Van Hoecke geeft een andere definitie aan een ladeblok. Met het revolutionaire boxsysteem voor houten lades: TA’OR BOX laat het bedrijf zien uit te blinken in fijne afwerking en vooruitstrevende techniek. Slanke ladezijkanten, strakke lijnen en oneindig veel mogelijkheden geven iedereen de kans om unieke meubels te creëren en ze tot in het kleinste detail af te werken.

 

Rust, eenvoud en eigenzinnigheid

Het eigengereide label Jess presenteert de ‘Infinity’ elementenbank van Gijs Papavoine. De ontwerpen van zijn hand worden gekenmerkt door eenvoud, elegante belijning en comfort. Jess staat voor different, seductive, pure’, vertelt Inge van de Goor, ‘wat staat voor ons eigenzinnige fabricageproces, de verleidelijke, eerlijke en onderscheidende materialen en uitgesproken vormgeving.’ Een goed stelletje dus, Jess en Gijs. Deze bank beleefde haar primeur bij het televisieprogramma ‘Weer Verliefd op je huis’ en is ook voor de contractmarkt zeer geschikt door haar eigenzinnigheid, comfort en eindeloze combinatiemogelijkheden.

Als de wereld steeds sneller lijkt te gaan en de druk hoger wordt dan verlang je naar rust, eenvoud en slowing down. Bewust genieten, de luxe van verstilling ervaren en natuurlijk materiaalgebruik om een inspirerende omgeving te creëren. Dat is waar Bolia, in de Benelux exclusief vertegenwoordigt door Home For Brands, voor staat. Mark Beukering: ‘Revolutionair is dat Bolia 20 jaar garantie biedt op haar producten. De collectie is door de gehele keten heen sustainable. Van de lijm tot het transport en alles daartussenin. Zelfs wij als agentuur moeten onze footprint verantwoorden en compenseren.’ De Scandinavische Bolia collectie is ontworpen om mooie, rustige en luxe ruimtes te creëren door het gebruik van rustgevende aardetinten, bewerkte details en natuurlijke materialen. Aan elk item is een designer verbonden die het verhaal achter het product vertelt.

Dit vat meteen de rode draad van Design District samen: duurzaam, innovatief, kwalitatief hoogwaardig én een goed verhaal erachter. Voor minder doen we het niet meer.

Reportage Design District Meubel+

 

Op commando van Sanders Media voor vak magazine Meubel+
Fotografie: Danielle Guillonard