Ik heb een enerverend gesprek met hele leuke, fijne en gedreven opdrachtgever. Zij en haar man hebben een mooi bedrijf weten op te bouwen. Enthousiaste ondernemers waarbij je voelt dat er met hart, ziel en overgave gewerkt wordt. Er is een goed team dat erop gebrand is klanten volledig in de watten te leggen.
Gratis ideeën
Maar haar enthousiasme wordt minder. De lange periode van investeren, meebuigen, innoveren, vechten, doorzetten en handhaving van eigen standaarden, waarden en normen hebben veel tijd, geld en energie gevergd. Steeds meer gegeven. Gratis service, warmte, hartelijkheid en producten. Gratis ideeën en steeds meer van haarzelf. Zonder er iets voor terug te verwachten. Immer enthousiast.
Geven
In het vertrouwen dat die klant na die enthousiaste avond niet alleen de ideeën is komen halen en van het type ‘voor –een- dubbeltje- op -de -eerste –rang’ is. Als je maar blijft geven en het op jouw beurt ontvangen van energie, geld en waardering om wat voor plausibele reden dan ook uitblijft, loop je langzaam leeg…..Op energieniveau, qua ideeën en creativiteit en/of letterlijk financieel. Dat geldt op micro- en macroniveau.
Terugbetalen
Kijk maar naar de gratis verstrekte subsidies op bijvoorbeeld groene energie of de steunpakketten in verband met het Coronavirus. Miljarden zullen moeten worden gaan terugbetaald. Raad eens door wie? Bijna gratis t-shirts en kleding worden toch echt betaald in bloed, zweet en tranen. De kosten van je gratis smartphone zitten heus verwerkt in je abonnement waardoor je uiteindelijk anderhalf keer de nieuwwaarde betaalt. En zo zijn er talloze voorbeelden…
Gratis is niet voor niets
Laten we hier alsjeblieft globaal mee ophouden. Gratis bestaat helemaal niet. Zelfs de zon eist haar tol. Gratis is een illusie, verleidelijk verpakt bedrog en zelfbedotterij. Gratis is niet voor niks. Iemand betaalt hoe dan ook de rekening, in geld, energie of gezondheid. En uiteindelijk ben jij dat zelf.
Op commando voor Woonspot