Kunstminners en designfanaten konden van 7 t/m 9 februari hun hart ophalen bij de eigenzinnige fair ‘Object’ in Rotterdam. Het monumentale HAKA-gebouw staat van de eerste tot en met de zevende verdieping, bol van de kunst en design met portee. Naast de gevestigde orde en klinkende namen als Marc de Groot, Puik, Arco en Bas Kosters is er veel jong talent en kunstig design te bewonderen. Mijn oog valt op de durfal, diegene met de heldere missie en de partij met moed, flair en passie. Bereid je voor op een prikkeloverload en mindblowing creaties.
Humor en Sarcasme
Opvallend zijn de vele designs en creaties met een duidelijke boodschap en knipoog. Niet alleen op een subtiele, zachtaardige manier maar juist ook controversieel, uitdagend, sarcastisch en expliciet. Humor mag, nee, humor móet, in een tijd waarin relativeren en tot nadenken te worden aangezet, zo belangrijk is.
Sebastiaan Straatsma maakt vazen naar historische modellen als opiumpotten en noemt ze, vanwege het opengewerkte karakter, ‘Dust Collectors’. De werken zijn kleurrijk, vertellen een verhaal en staan bol van de statements en contradicties. Je kunt uren naar deze ‘Chaos’ kijken en steeds iets nieuws erin ontdekken.Wil je zelf een thema uitgewerkt zien op Sebastiaanse wijze? Hij maakt ‘Dust Collectors’ op maat.
Klaas Kuiken en Charley Reijnders hebben de handen ineengeslagen en steken een denkbeeldige middelvinger op naar de gevestigde orde en heersende norm van ‘meer van hetzelfde’. Rebellie en bewustwording schreeuwt hun werk. De collectie ‘Stop Making Sense’ is één groot statement tegen inhoudsloosheid en de doldraaiende consumptiemaatschappij. Afvalplastics die worden gebruikt voor #The Load kasten en zwerfzakken die schilderijen worden is zowel een mooi idee als een tragische noodzaak.
Identiteit
Bas Kosters heeft een bepaalde tragiek in zijn werken en prenten die allemaal lijken te draaien om zelfliefde en ontdekking van je ware ik. De discrepantie tussen de geschreven wens en de uitdrukking op de gelaten van de wezentjes is aandoenlijk. Je zou hem zo willen oppakken, zachtjes wiegen en fluisteren: ‘Het komt allemaal goed.’ Vergis je echter niet, de kleuren zijn helder en gedurfd, de motieven krachtig. De organisch gevormde, glazen vazen van Kosters zijn prachtig mooi en komen tegen het decor van de ondergaande zon bij de haven bijna tot leven.
Lenneke Wispelwey verrast met haar eerlijke en harmonieuze stillevens die direct een nostalgisch gevoel en kinderlijke blijheid oproepen. Er lijken overal gezichtjes in te zitten en de creaties toveren een glimlach op mijn gezicht. De kleuren zijn vintage, de materialen als porselein en keramiek zijn luxe en ‘gevonden’.
Mystiek en symboliek
Jule Cats maakt onwaarschijnlijke combinaties in haar mystieke creaties en wil graag een gevoel geven ergens thuis te horen. De ogenschijnlijk onmogelijke samenvoegingen van transparante materialen met solide stoffen en de ruwheid versus de elegante uitstraling maken de objecten van Cats heel interessant. De vazen en tafels lijken gemaakt te zijn uit grote mineralen (amethist) en hebben op mij persoonlijk een enorme aantrekkingskracht.
Hebberig werd ik meteen van de ‘Flower Constellation’ van House of Thol. De bloemen kunnen met deze metalen mal ogenschijnlijk nonchalant in de vaas gerangschikt worden. In werkelijkheid zijn de gaatjes dusdanig gepositioneerd dat deze de verschillende sterrenbeelden vormen. Functie en symboliek: een gouden combinatie met een heerlijk frivole vibe.
Nog veeeeeel meer
Er is veel te zien, heel veel! Opblaasbare lederen meubelen bijvoorbeeld of een Velvet vuilniszak met een verguld koord. Alle deelnemers kan ik hier niet benoemen, ondanks dat iedereen een podium verdient, alleen al om hun creativiteit, visie en moed.
De volgende dames wil ik tot slot highlighten: Rubberkoningin Pleunie Buyink springt in het oog met haar gelaagde werken vervaardigd uit vooral: rubber. Chique, organisch en in magische kleuren. Illustrator Suzan Hijnk doet je de wenkbrauwen en mondhoeken rijzen vanwege haar uitgesproken visie op food. In ‘What the Food’ verbeelden magnetische, hexagoonvormige, kleurrijke illustraties elk afzonderlijk een heel verhaal. De Duitse Paulina Neiser heeft met haar vloeiende lijnen, stoere materiaal maar fijne designs mijn hart geraakt. De badkamer verdient haar bronzen, koperen of messing collectie Elance, die in gebruik en met de jaren alleen maar mooier zal worden.
Visie en moed
Object is een veelzijdige tentoonstelling met uiteenlopende werken, technieken, materialen en vormgeving. De door curator Anne van der Zwaag, zorgvuldig samengesteld combinatie van gevestigd versus generation next en de fijne lijn van kunst naar (functioneel) design waarop gebalanceerd wordt, bewijst wederom een versterkende werking te hebben. Elk jaar wordt de beurs aantrekkelijker en interessanter. Zet de volgende Object alvast in je agenda!
Op commando van BNS Crisp