Wat ruim een decennium geleden is begonnen op initiatief van bloemkunstenaar Menno Kroon in de Orangerie op zijn landgoed in Cothen is – onder de bezielende leiding van Mariska Prins eigenaar MD en distributeur Dekocandle – in de loop der jaren uitgegroeid tot een kleinschalige, professionele en hoogwaardige inkoopbeurs voor bloemisterijen en interieurwinkels in het midden-hoge en luxere segment van de markt.
Normaliter is de gotische kruisbasiliek De Grote Kerk in vestingstad Naarden het sfeervolle decor voor dit evenement maar voor deze eerste, extra editie van MAD! Event is de samenwerking aangegaan met het ETC Design Center Europe in Culemborg. Een logische en goede match want een aantal exposanten heeft een vaste plek in dit toonaangevende, exclusieve, Nederlandse interieurcentrum.
Bijzondere merken en collecties
De eerste verdieping huisvest de deelnemers aan het MAD! Events. Via een duidelijke routing, langs het Design Café voor een pitstop en het creatieve HUB verzamelplein, worden de ruim 500 bezoekers organisch langs alle deelnemende standhouders geleid. In de stands worden de nieuwste collecties en sferen gepresenteerd. Ambachtelijk gemaakte, bijzondere items en collecties van merken en bedrijven als: MD, Dekocandle, DutZ Collection, Ecri Living, Duran Interiors, TC Style, Benediktus, Craftzz, UMO Art Gallery, Anke van Goor, Ruighuid en Talenti-Outdoor.
Aandacht en vakmanschap
‘Op deze beurs gaat het om aandacht, ambacht en vakmanschap,’ vertelt Mariska. ‘Alle deelnemende merken en bedrijven hebben aanvullende producten die met elkaar mixen en matchen. Bovendien zijn het allemaal sympathieke mensen om mee te werken en gunnen we elkaar zaken en succes.’ Die vruchtbare, open sfeer en loyaliteit naar elkaar is voor iedereen voelbaar en zorgt voor een prettige ambiance. Er worden overal mooie orders genoteerd. Onder het ontspannende genot van een hapje een drankje.
‘Het succes van dit event is gebouwd op drie pijlers: Sfeer, efficiëntie en ambacht’, licht Mariska toe. ‘Omdat een aantal deelnemers ook vaste standhouder is in dit interieurcentrum kunnen we op deze manier onze relaties ook kennis laten maken met andere bedrijven in dit segment en geven we hun de kans op een aangename manier met elkaar te netwerken. Bloemisten zien elkaar doorgaans heel even, tijdens haastige momenten, op de veiling. Hier neemt men de tijd voor elkaar, is er – naast collectioneren en inkopen – ruimte om inspiratie op te doen en te sparren met vak- en branchegenoten.’
Producten met een verhaal
Na deze inleiding begin ik aan mijn route en word ik direct gegrepen door de kleurrijke lampen, vazen en kussens bij Craftzz. ‘Wij staan voor vakmanschap,’ benadrukt Ellen Verduin, eigenaar van het bedrijf. ‘Voor kleine producenten en enthousiaste vakmensen die op ambachtelijke wijze, met de hand, decoratieve en exclusieve accessoires maken. Producten met een goed verhaal. Van natuurlijke materialen zoals porselein, keramiek, glas, hout en metaal. Zelf ontwerp ik ook én werk daarnaast met voornamelijk Nederlandse of Europese ontwerpers en kunstenaars.’
Ellen laat met Craftzz zien hoe mooi en bijzonder kleurrijk kan zijn. ‘Ik hou van kleur en daaraan doe ik geen concessies.’ Ze rockt ook haar eigen, kleurrijke outfit. ‘Neem deze lampen van het label Bel & Bes bijvoorbeeld. Uit brocante winkels in onder andere België en Frankrijk worden mondgeblazen glasobjecten van onder andere Murano verzameld waaruit later een bijzondere lampenvoet wordt samengesteld.’ Asbakken worden omgekeerd zie ik en dienen als voet, vazen als stam en zo wordt gestapeld tot een uniek object is ontstaan. Zelfs het snoer is luxe, met haar zijdenzachte glans. ‘De stoffen die voor de kappen worden gebruikt zijn restpartijen uit collecties van Dior, Versace of Vlisco.’
De muze: Frida Kahlo
Op decoratieve bolvazen heeft Anneke Damstra een ode gebracht aan de rebelse Mexicaanse kunstenaar Frida Kahlo, ‘s werelds bekendste vrouwelijke kunstenaar in de mannenwereld van begin twintigste eeuw. Kahlo is haar tijd ver vooruit en nog altijd een muze voor hedendaagse ondernemers en kunstenaars.
Rechercheur Dirk Hogebosch onderzoekt naast maatschappelijke misstanden manieren om met kaarsen uiting te geven aan zijn creatieve talent. Iconische torens uit je eigen stad of dorp worden door hem gevormd in was.
High Fashion als inspiratiebron
Onder de indruk wandel ik verder en loop recht op de stand af van MD en Dekocandle. Naast de organisatie van deze beursdagen en de volgende dagen komende juni in Naarden, heeft Mariska haar handen vol aan deze collecties. ‘We groeien gestaag en naast het Dekocandle assortiment dat ruim 10.000 artikelen bevat gaan we onze eigen MD collectie verder ontwikkelen. De inspiratie voor onze collecties halen we vooral uit de wereld van high fashion. We kijken goed naar de kleuren en patronen die designers gebruiken en vertalen deze tendensen op een tijdloze, chique manier in onze eigen producten en presentaties.’
Uitgesproken, humoristische glamour
Ik trek een wenkbrauw op en wordt vanzelf nóg vrolijker bij het zien van de eigenwijze ‘Hopebird’ van Jaime Hayon voor Bosa Ceramiche die Anke van Goor presenteert. Haar collecties van internationale merken en ontwerpers als Jonathan Adler, Gastón y Daniela en Skogsberg & Smart zijn excentriek, thematisch, uitgesproken, humoristisch en glamorous. ‘Ons motto’, doet Anke zelfverzekerd uit de doeken: ‘We gaan graag tegen de stroom in.’ Dat is duidelijk en heel verfrissend. Elk thuis verdient een touch Van Goor.
Statement pieces
Mijn voorliefde voor aaibare, natuurlijke materialen doet me halthouden bij de firma Ruighuid van creatief vormgever Liesbeth Coelen. Prachtige schalen van vissenleer en indrukwekkende vazen van koeienhuid doen mijn handen als vanzelf naar het object reiken om het zachtjes aan te raken. ‘Al onze maatwerk producten worden zorgvuldig en met de hand vervaardigt in eigen atelier,’ vertelt Liesbeth enthousiast. ‘En alles wat je ziet is gemaakt van restmateriaal uit de vleesverwerkende industrie of uit de gecontroleerde jacht.’ Dat vind ik een geruststellende gedachte. Zo gaat niets van de kostbare grondstof verloren en worden er waardevolle, statement objecten van gemaakt. Doet Ruighuid nog meer aan duurzaamheid of MVO? ‘Een deel van de opbrengsten laten we terugvloeien in de visserijsector voor het uitzetten van nieuwe vis. Zo zorgen we voor continuïteit. Als je neemt, moet je ook kunnen geven.’
Houten sculpturen
Naast haar op het ETC Design HUB plein staat Benediktus die hoge ogen gooit met wonderlijke houten sculpturen. ‘De combinatie van houtdraaien en de kettingzaag levert verrassende resultaten op’, knipoogt Ben(ediktus.) Ik knik bevestigend. ‘Op mijn draaitafel maak ik vooral kommen en schotels van hout dat ik red van de brandstapel en maak dit tot puur-natuur nutsobject. Steeds word ik verrast door wat het blok op mijn draaitafel tijdens het bewerken prijsgeeft aan innerlijke schoonheid.’
Als in een sprookje
Heel andere kunstwerken vind je in de Art Gallery van Umo. Van beeldhouwwerken van Chris Tap tot abstracte wandobjecten die speciaal voor de interieurbranche zijn ontworpen. De totale collectie bestaat uit sculpturen, schilderijen van onder andere Jan Kind en fotografiekunst. Omdat ik gek ben op alles wat met fantasy, magie en sprookjes te maken heeft staar ik gebiologeerd naar de stolpen van Cedric Laquieze. Fairy Sculptures worden de werken geheel terecht genoemd. Uit allerlei verschillende soorten, kleurrijke en tot de verbeelding sprekende insecten (op een verantwoorde manier gekweekt en verwerkt) weet hij unieke feeërieke wezens te creëren die op elk moment tot leven lijken te kunnen komen. ‘I love nothing more than uniting people with their own fairy’ is zijn credo.
Geïnspireerd en hebberig verlaat ik dit MAD! Events Om op de terugweg te mijmeren over welke hotel-, kantoor- of residentiele projecten ik de komende tijd ga binnenhalen waarin ik deze mooie collecties kan verwerken. Want zoveel oogstrelend ambacht, kunst en vakwerk verdient alle aandacht.