Creativity is seeing what everyone else has seen,
and thinking what no one else has thought.

Albert Einstein

Overtuiging

In de halve eeuw dat ik hier op deze pretknikker mag rond hobbelen heb ik heel wat overtuigingen weten te verzamelen. Enkele uit mijn overtuigingsarsenaal: Ik kan niet interieurtekenen, ik heb geen geduld, ik ben naïef, als iets nu niet lukt dan is de tijd nog niet rijp of staan Pluto en Uranus in een ongunstig huis van mijn sterrenbeeld en – mijn meest geruststellende – alles komt altijd goed. Sommige werken in mijn voordeel, andere zijn niet zo goed voor me en er zijn er ook waarvan ik nog niet zeker weet of ze van mij of toch gewoonweg van een ander zijn.

Roze bril

Wat zijn het dan? Overtuigingen. Nou: dit zegt het orakel Google hierover: ‘Overtuigingen zijn opvattingen over jezelf, situaties en andere mensen. Je overtuigingen bepalen door welke bril je naar jezelf en de wereld om je heen kijkt.’ Ter info: de mijne is vrij roze.

Er is in principe niks mis mee om ergens helemaal en totaal van overtuigd te zijn. Als jij gelooft dat de aarde plat is, soit. Ik word vooral nieuwsgierig naar jouw waarom en motivatie. Die leert me misschien een ander perspectief aan te nemen. Een overtuiging kan je stuwende kracht en drive zijn en dat is absoluut positief. Als jij ervan overtuigd bent dat je business een succes wordt dan zul je, bewust of onbewust, de beslissingen en afslagen nemen die in lijn zijn met deze overtuiging en ben je al halverwege op de weg naar de top.

Overtuiging & daadkracht

Het gaat pas mis als jij je eigen opvattingen als enige en ultieme waarheid aanvaart en deze vervolgens aan anderen begint op te dringen. Of wanneer overtuigingen negatief en belemmerend zijn waardoor zelfbeeld en daadkracht afnemen. Of dat opinies van anderen worden overgenomen en daardoor spontaniteit en authenticiteit wordt ingeleverd.

Meningenmoeheid

In deze tijd word je op elk moment van de dag, in elke situatie met een overtuiging geconfronteerd. Van jezelf, maar vooral van anderen. Via social media, de vele talkshows, de honderden rubrieken en opiniestukken in magazines en op het wereldwijde web. Iedereen gooit meningen de ether in als ware dit confetti. Liefst hebben bladenmakers en tv-producenten uitgesproken tegenpolen in hun rubrieken. Dat is zo lekker voor het debat. Vaak is er geen debat, alleen twee stemverheffende kemphanen die hun eigen mening naar de ander smijten in de hoop dat die blijft plakken. Elke nuance lijkt zoek. Ik voel bij mezelf meningenmoeheid en  een immuniteit ontstaan.

Afvragen

Dit maakt me heel bewust van welke overtuigingen ik zelf wil delen. Bij elke mening die ik voel opborrelen, elke impuls om een reactie te geven op een artikel of me in een gesprek te mengen vraag ik me eerst deze drie dingen af: Is het waar wat ik denk? Draagt mijn mening positief bij aan het gesprek? Help ik hier iemand mee vooruit. Als het antwoord drie keer ‘nee’ is dan houd ik mijn gedachten voor mezelf.

Ik ben het eens met de Duitse journalist Wolfram Weidner:

‘Overtuigingen zijn vooroordelen die men zelf heeft ontwikkeld.’