Creativity is seeing what everyone else has seen,
and thinking what no one else has thought.

Albert Einstein

Woonwinkelwirwar

De kogel is door de kerk! Je hebt een nieuwe, eerste of eigen ontworpen woning bemachtigd en de boel mag ingericht gaan worden. Gefeliciteerd. Een heel leuk proces van definiëren, oriënteren, aanschaffen en implementeren gaat beginnen. Shop je online? Of wil je liever, net als ik, materialen voelen, kleuren zien en sfeer beleven? Waar ga je heen? Waar moet je zijn? Iets met bomen en een bos…

Door de wirwar van woonwinkelaanbod en de ‘blurring’ trend waarbij ook kledingwinkels en conceptstores woonaccessoires en meubelen aanbieden weet je vaak helemaal niet meer waar je het nu eigenlijk zoeken moet. En dan nog al die verschillende trends waarop je kunt inhaken en die ook nog eens onderling mixbaar zijn. Wees gerust en haal adem: een nieuwe inrichting begint eerst eenvoudigweg bij jezelf.

Stijl ontdekken

Koop mooie magazines, verzamel alle catalogi en scheur er driftig op los. Willekeurig haal je eruit wat je aanspreekt en plak de beelden op een grote plaat: je moodboard. Als je vervolgens je knipsels gaat analyseren zul je een rode draad ontdekken in vorm, kleur, materiaal en sfeer. Voila, dat is je stijl en smaak. Hopelijk verschilt jouw smaak niet bijster veel met die van je huisgenoten, blijf anders dooranalyseren tot je de gemeenschappelijke delers boven tafel hebt.

Google er op los

Jouw stijl heeft vast een naam. Eclectisch, industrieel, rauw, boudoir, zen, landelijk, modern, kosmopolitisch, retro, art deco, brocante, antiek of aanverwante termen. Voeg deze toe aan de term interieurwinkel en google er flink op los. Als het goed is krijg je een mooi overzicht van alle woonwinkels in de buurt die aan jouw stijl kunnen voldoen. Zoek voor de lol ook op andere dorpen en steden en maak er eventueel een gezellig dagje uit van. Een andere effectieve zoekterm is ‘beste/leukste/hipste/tofste woonwinkels van ..(vul naam in van dorp, stad of streek)’

Vraag je stylish vrienden

Doe een enquête onder je vrienden en familie waarvan je vindt dat ze een toffe smaak of inrichting hebben. Vraag je Spenderella vriendin of je shopaholic neef naar hun hotspots en favo woonwinkels. Daar zitten misschien pareltjes tussen die je op internet never nooit gevonden zou hebben. Bovendien is het fijn en geruststellend om op iemands ervaring en advies te kunnen vertrouwen. Je hoeft niet steeds zelf het wiel uit te gaan zitten vinden. Gemak dient de mens.

Routeplanner

Met alle input, namen en adressen die je met je grondige deskresearch hebt verzameld maak je voor jezelf een aantal logische meubelwinkelroutes. Plan niet meer dan 3 adressen op een dag. Neem de tijd, laat dingen tot je komen en bezinken, praat met de verkopers, probeer de stoel, plof in de bank en aai de kussens. Ontfutsel hun favoriete adressen en items. Zij hebben er verstand van, ze zitten niet voor niets in die interieurwereld.

Hou-vast aan je plan

Vlieg niet van links naar rechts qua stijlen want ook al kun je een bij elkaar geraapt stijlenzooitje nog zo chique ‘eclectisch’ noemen, achter die woonstijl zit een visie en harmonie. Een bij elkaar geraapt zooitje blijft gewoon een bij elkaar geraapt zooitje. Stick to the plan! Hou je vast aan je moodboard. Daar heb je goed over nagedacht en dat laat zien wie je bent. Je moodboard is je baken. Toets alles wat je tegenkomt aan de stijl en sfeer van je enige houvast.

 

Geniet zoveel mogelijk van het proces. Een interieur hoeft niet perse in één keer af te zijn. ‘It may grow on you’, zoals de Engelsen zo mooi zeggen. Wat betekent dat je in de loop der jaren je interieur kunt laten ‘groeien’ naar je smaak, ontwikkeling en reisbelevenissen.

 

 

Op commando van Uitgeverij de Jong